Tuesday, May 3, 2016

Info - Fungsi Grounding Kereta


 Apakah fungsi grounding pada kereta?

Mungkin ramai yang ingin mengetahui apakah fungsi sebenar grounding pada sesebuah kereta. Grounding pada kereta tidak sama seperti pembumian pada litar elektrik AC. Elektrik AC mempunyai pembumian untuk menyalurkan elektrik yang bocor daripada litar ke bumi melalui wayar Earth.

Pada sesebuah kenderaan, elektron keluar daripada terminal -ve bateri dan disalurkan ke peralatan elektronik kenderaan seperti spark plug, feul pump, airkon, radio, lampu dan sebagainya. Kesemuan perlatan elektrik ini mempunyai 2 terminal -ve dan +ve. Kesemua terminal +ve ini bersambungan dengan wayar +ve (bergulung bersaiz besar) daripada +ve bateri dan alternator. Manakala terminal -ve pula bersambungan terus dengan chasis/body kereta yang kemudiannya disalurkan ke -ve bateri HANYA pada satu wayar. Penyaluran ini dipangil GROUNDING.

Grounding adalah sambungan-sambungan atau jaringan wayar dari tempat-tempat tertentu pada kereta (disebut point) yang diikat pada skru-skru tertentu; sama ada dari point ke point atau dari point terus ke terminal -ve bateri. Grounding sebenarnya lebih kepada pintasan atau bypass.Tiada had point untuk grounding, lebih banyak point, lebih 'lawas' dan lebih optimum penggunaan elektrik sesebuah kereta.







No comments:

Post a Comment